Anlagsprov i viltspår

Förra helgen åkte jag och Erik till Maja i öjebyn. Vi tog oss en prommis ner till älven så Chili fick svalka sig.. Gick igenom värsta "gammelskogen" med spångar. Sjukt mysigt ! Chili fick nästan se en igelkotte, för igelkottens skull så kallade vi in henne, men spåret var hon som en tok i ;)

På lördagen var det dags att åka ut till skogen och göra anlagsprovet. Jag pimplade kaffe och var nervös, men det gick bra! Släppte på Chili på spåret några meter före och hon hade koll på läget, nosade just i uppsparket och fortsatte i rätt riktning direkt! Hon sökte lite stöd i början, men jag lät henne lösa det själv. Brukar sällan säga något åt henne när hon spårar, för jag vet att hon klarar det!
Det enda negativa var att domaren och hans "praktikant" gick så f-bannat tätt inpå. När Chili skulle göra ringningar så stod dom i vägen och hon var nästan besvärad av dom.
Fick kritik på att jag kan hålla tillbaka henne lite mer, att jag fumlade med linan och att man får släppa den för att inte störa hunden. Men sen mitt i allt skulle jag stanna henne för att tjorva lös linan som bara hade farit mellan bakbenen på henne. Jaja, så är det. Vi klarade det iaf och jag är supernöjd över mitt lilla monster :)  
Så här såg protokollet ut:


Väder: lättvind
Temp: 9grader
Terräng: Barrskog

Start/sträcka 1: Tar snabbt an spåret. UA
Vinkel 1: Klarar med ringning
Sträcka 2: UA
Vinkel 2: UA
Sträcka 3: UA
Vinkel 3: Klarar med ringning
Sträcka 4: UA
Vinkel 4: UA
Sträcka 5/ Spårslut: UA. Finner viltdel

Spårningsförmåga:
Utmärkt
Arbetstempo: Lämpligt
Spårtid: 15min

Allmänt omdöme:
En ung tik som spårar målmedvetet och säkert. Tempot får inte bli högre. Om matte förbättrar sin linföring kommer det att bli ett utmärkt spårekipage.

GODKÄND


Så då är det bara öva lite med linan, ska lära henne liggmarkering också.. Hon var inte så jäklarns intresserad av viltet, nosade just på den och fortsatte med att ta vinkeln där spårläggaren hade gått ut ;)



Kommentera !

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0