- 23

Det är kallare ute idag, men vad gör det ? Då kanske jag äntligen får tummer ur att dammsuga!
Men jag tror att det blir en långprommis sen iaf.. skulle vara skönt! Bara man tar på sig ordentligt..
Det är så fint ute när det är kallt och solen den skiner, jag älskar vintern ! :)
Men jag längtar också till våren då vi får börja vara i skogen och spåra..
Vi planerar debut i viltspår och lydnad, få se hur det går med lydnadsträningen,
vi har några moment kvar att nöta in..


Ungefär såhär ser våran lydnad ut just nu:

Platsliggning
Själva läggandet går bra, hon ligger stilla..
men det är sen när jag börjar närma mig hon gärna vill sätta sig.

Tandvisning / Tillgänglighet
Chili har inga problem med att man tittar henne i munnen,
men hon är nog så studsig.. hon kommer typ hoppa ner domaren ! ;)

Linförighet
Linförigheten sitter som berget..
Halter, vändningar och tempoväxlingar är inga problem.

Läggande

Detta moment har vi inte börjat träna på ännu

Inkallning
Är hon på allerten är detta moment inga problem..
Det här tycker hon är det roligaste momentet !

Ställande
Det här momentet nöter vi på just nu..
Hon har förstått att hon ska stanna på kommandot och förbli stående!
Åter igen så vill hon gärna sätta sig när man närmar sig.

Apportering
Har inte tränat apporteringsmomentet så mycket..
hon har förstått att hon ska hålla apportbocken och släppa den på kommando.
Men däremellan har hon inte förstått att man inte får tugga på den!

Hopp över hinder
Hoppa över hinder kan hon, men själva momentet i dess ordning har vi inte hunnit träna på.




Indo och Chili. Chili var rädd för Indo här och ville inte sitta så nära ;)





Chili är på upptäcksfärd i grushögen


Kommentera !
Postat av: Marie (kennelmorsan)

Lite tips som har funkat med släkten när de har haft samma bekymmer (mamma Visa blir så lycklig när jag återvänder och vill gärna sätta sig upp eller åtminstone tokvifta med hela kroppen och hamna ur läge). Belöna ur stående när du kommer tillbaka, då får de en förväntan i det läget och inte i sättandet. Jag belönar sällan eller aldrig sättandet, det kommer mer som en överraskning på tävlingen. Har de förväntan på en boll eller något annat när de står stilla, är de på alerten och då brukar sättandet inte vara något problem. På platsliggningen får de alltid godis och alltid i liggande. Sätter de sig, lägger jag dem på nytt och lämnar en kortis, bara för att kunna gå tillbaka och ge godisen i liggande läge. De får bara ett kort "bra" när de sitter. Det enda läge när jag verkligen belönar sättandet är nog i tvåans fjärr.

2011-01-24 @ 10:07:17
URL: http://www.huset-elliot.com
Postat av: Linnea

Jag ska prova med dina tips! Hon har verkligen förstått att sitt är utgångsläget om man säger så ;)

2011-01-24 @ 18:01:09
URL: http://lainnea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0