Hundtävlingar

Nu är hundsäsongen igång och det är så kul!
Vi har hunnit med 2 lydnadstävlingar och ett viltspårsprov på väldigt kort tid.
Först var vi i Kalix och tävlade där vi tog vårat första 1a pris med en 4e placering i lydnadsklass I.
Det gick hur bra som helst, och kanske främst med min egna utveckling. Jag hade gett mig fan på att inte vara nervös och jag kände mig ganska lugnt faktiskt. Vi tränar ju trots allt det där vi gör på plan flera timmar i veckan, varför skulle det gå sämre för att det är tävling? :)
När det då gick så bra så var jag ju bara tvungen att anmäla mig till tävlingen här hemma som var i lördags. Där fick vi oss också ett 1a pris med en 2a placering. Snacka om att man kan vara nöjd :) 
Det är tävling i piteå till helgen, men jag bestämde mig för att inte anmäla dit. Kan vara ganska jobbigt att tävla och framförallt sitta och vänta samtidigt som man ska ha en 3månaders bebis med sig. Dessutom med ett upprop 18.00.  Nä, men det hade varit roligt att ta chansen till tre 1a pris på tre veckor :) Det får bli här senare i sommar när lillskrutt är lite större!
Sen var vi ju på det där viltspåret i söndags också. Det slutade med ett 2a pris i ökl. Är ändå nöjd över resultatet, förutsättningarna var verkligen inte dom bästa för Chili ! Först åka bil i 2 timmar, sen ligga i/utanför bilen från halv 9 på morgon till ca 13.00 i 20graders värme. Vi försökte hålla henne sval och gå och bada med henne ett par gånger men det räckte tydligen inte. Hon är väldigt värmekänslig och såklart ska det ju vara kokhett ute. Spåret var lagt på tallhed, så torrt och hårt som det kan bli. Så var det 25grader i luften så var det säkert 35grader i skogen. Hon var helt slut innan vi ens gått på spåret.
Hon klarar spåret bra och var jätteduktig ändå, men man såg på henne att det inte riktigt fanns någon gnista. Jag kunde faktiskt inte avläsa på henne om det var spåret hon följde. Det var bara lita på att hon kan det där och hålla i linan :P
"Tar an spåret snabbt och klarar till vinkel 3, återgången. Börjar ringa och tar bakspår.
Återkallas och sätts på sträcka 4. Klarar sträcka 4 med kryssande sök.
Ringning i vinkel 4 ett osäkert sök sträcka 5. Ringar spårslutet."

Har ett viltspår inbokat 10juni. Hoppas det blir ett 1a pris då :)
Sist men inte minst en liten update om lilla Enya. Hon har blivit förkyld och har hur mycket snor i näsan som helst, vars kommer allt ifrån? Men lika glad är hon för det, så länge jag håller mig borta med snorsugen ;) Tjurig är hon oxå. Vänder runt från rygg till mage och är sen garn ond för att hon inte slipper sig framåt! Sötnöt! och att ligga i någons famn är över för hennes del. Nu är det sitta som gäller, helst att man går omkring också så hon får spana på omgivningen :) Skrattar och charmar de flesta som pratar till henne, och har själv börjat prata till både det ena och det andra. Man blir alldeles varm i själen när man hör från baksätet hur hon diskuterar med sitt lilla bi som hänger i bilbarnstolen. Älskade unge <3


Kommentera !

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0